Inicio  >>  Treballs de curs  >>  Treball 2. Galeria Hepworth a Wakefield, Yorkshire
Treball 2. Galeria Hepworth a Wakefield, Yorkshire
(Versión en castellano)   (English Version)

Contenido:

 

Enunciat

Galeria Hepworth a Wakefield, Yorkshire.
Arquitect: David Chipperfield.
Projecto i execució: 2003 - 2011.

“Totes les meves primeres memòries són de formes i volums i textures. En moure'm pel paisatge de West Riding al cotxe del meu pare, les muntanyes eren escultures; les carreteres definien les formes”.

Barbara Hepworth

Propòsit inicial : arquitectura i lloc-context

Tant Barbara Hepworth com Henry Moore - grans artistes del segle XX- van néixer en l'àrea pròxima a Wakefield, separats en el temps i l'espai per només cinc anys i unes escasses milles. La idea inicial era que el museu Hepworth Wakefield celebrés els vincles de Hepworth i Moore camb el seu lloc natal i la inspiració obtinguda del paisatge de Yorkshire. En obrir el 2010, la galeria va mostrar una col·lecció significativa de l'obra d'ambdós, incloent escultures i dibuixos de les fases més importants de les seves carreres. El nucli és una col·lecció important d'escultures d'Hepworth mai abans mostrades en públic.

Al costat d'obres de Hepworth i Moore el museo mostra la seva excepcional col·lecció permanent, que inclou des del seglo XVI fins avui, per atreure el millor art contemporani a Yorkshire  mitjançant un ambiciós programa d'intercanvis en exposicions temporals.

La Hepworth Wakefield es concep com a lloc per al gaudi, la inspiració, la relació social, l'aprenentatge i els negocis i, al costat del Parc d'Escultures de Yorkshire i l'Institut de Leeds, pretén fer de Yorkshire una destinació clau. El nou edifici a la ribera històrica de Wakefield oferirà un programa de debats, viatges, tallers, projeccions de pel·lícules i concerts; allà es podrà descansar en un elegant cafè- restaurant amb gastronomia local de temporada, i fullejar impresos, publicacions i regals a la botiga de la galeria.

El disseny descrit per David Chipperfield Architects

Com a estudi ens interessa desenvolupar idees constructives específiques de les condicions concretes del projecte, tant físiques com organitzatives. El punt de partida per el nostre disseny de la Hepworth Wakefield va ser la galeria existent, una casa urbana rehabilitada de l'època victoriana, que va acollir la col·lecció d'art de la ciutat el 1834. A la galeria existent una sèrie de petites sales d'un habitatge van proporcionar l'espai expositiu. Mentre aquestes condicions limiten les opcions per mostrar obres d'art, proporcionen tanmateix un context íntim, natural, adequat a la petita escala de la col·lecció existent. La idea d'una nova llar per a la col·lecció ens va conduir a explorar el concepte de sales clarament definides per a l'art, i que la composició d'aquestes sales determinés la forma externa de l'edifici. Mentrestant, en mantenir un caràcter consistent, aquestes sales diferien en proporció i en la localització de les seves obertures; unes claraboies proporcionen llum natural i les finestres laterals permeten vistes i orientació cap a l'exterior.

Els requisits de conservació poden conduir a una solució de “caixa negra” per dissenyar els espais de la galeria. Encara que ideal per preservar les obres d'art, això resulta sovint una experiència menys agradable per al visitant. En la Hepworth Wakefield busquem maneres d'introduir llum natural en els espais expositius sense comprometre les condicions de conservació. Considerant amb compte la localització i mida de les obertures, s'han pogut incloure finestres en els espais de la galeria. Aquestes finestres orientaran als visitants i els proporcionaran vistes del riu Calder i la propera Chantry Chapel medieval, una de les quatre capelles de la seva classe conservades al Regne Unit. A més, “finestres corregudes” a la coberta de la galeria permeten controlar la llum diürna en els nivells alts dels espais expositius, animant els espais sense distreure els visitants de les obres d'art exhibides en els nivells baixos.

La relació entre l'experiència espacial de l'interior d'un edifici, la seva forma, i el context que l'envolta és fonamental per a la nostra obra. Creiem que les decisions arquitectòniques no poden prendre's aïlladament, i partim d'una lectura del context per informar les nostres propostes de disseny.

La capçalera de terreny al front fluvial de Wakefield, prominent sense front ni posterior, va ser de particular interès. Els edificis industrials que l'envolten, la seva escala, forma i posició sobre la vora del riu, oferien una solució per a la ubicació i les masses de l'edifici. Organitzar la galeria en una sèrie de blocs més petits d'alçàries variables i cobertes inclinades complementarà l'escala dels edificis existents i permetrà a la galeria presentar un nombre de capçaleres al riu i a les construccions adjacents.

La ubicació a la vora de la ribera permetrà aplicar noves formes d'energia renovable al tenir una font per a la major part de la seva calefacció i condicionament mitjançant el cabal del riu Calder

La façana es construirà de formigó fumat, realitzat in situ. La intenció és crear un acabat continu, refinament que permeti a les qualitats naturals del material donar caràcter a la seva aparença global. El formigó és un material robust, inherentment fort, que té associacions amb solidesa i durabilitat. Fabricar el formigó “in situ” significa que és possible realitzar murs i cobertes que emfatitzin la qualitat escultòrica de l'edifici. Afegir pigmentació crea una aparença inusual, que busca fer la façana igualment interessant ja es vegi de prop o a una distància.

La convicció de David Chipperfield Architects és que l'arquitectura hagués de ser familiar i estranya; hem de desenvolupar una arquitectura nova que porta també idees formals que responen a la memòria i l'experiència.

Desenvolupament de l'exercici

L'estudiant pot apreciar una seqüència de desenvolupament de la idea:
Croquis - maquetes - plantes/seccions – renders informàtics- projecte executiu-obra.

Aquesta seqüència la prenem com una realitat de fet, de la qual podem aprendre alguna cosa.

Contraposem el disseny d'aquesta obra al material publicat el 1937 per J.L. Martin, Ben Nicholson i Naum Gabo, recollit per Faber & Faber a “Circle”, on Barbara Hepworth i Henry Moore tenen un lloc destacat. Vist avui, crida l'atenció la seva frescor.

En paral·lel, s'han anat realitzant exposicions antològiques d'escultors les propostes espacials dels quals són pròximes a l'àmbit de l'arquitectura (Oteiza, Hepworth-Moore, Anda), i les seqüències de maquetes o els seus escrits s'adjunten per a informació de com s'entenien les arts constructives en el primer Moviment Modern i avui.

En síntesi, l'impuls creatiu d'aquests autors plàstics i el d'algunes propostes recents ens semblen pròximes. L'exercici es transforma, per tant, en una revisió dels orígens, que poden seguir-se al material adjunt, des de les idees formulades en els escrits, des de les sèries de transformacions mostrades en les exposicions, des de la reformulació d'idees constructives ara revisades

En les dues setmanes que dedicarem a l'exercici, esperem una explicació gràfica del conjunt, d'alguns interiors i, en especial, de la idea sintètica del conjunt, és a dir, de les seves intencions.

Adjuntem a Atenea alguns materials de Richards, Hepworth i A+P Smithson; en aquest cas per la relació entre lectura del patrimoni existent i proposada de nova arquitectura.

OBJECTIUS I CRITERIS DE VALORACIÓ

  1. Apreciar l'arquitectura en el seu entorn, exterior i interior.
  2. Assentament al lloc. Memòries del territori.
  3. Arquitectura i tractament gràfic de les maquetes conceptuals.
  4. Establiment de fases en l'elaboració del projecte.
  5. El fenomen arquitectònic: compromís entre conveniència i plasticitat.

MATERIALS, TÈCNIQUES GRÀFIQUES I DATES DE LLIURAMENT

- Paper per a apunte (paper barba, paper BASIK o similar), mida DIN A-3
- Llapis de grafit HB/F, bolígraf o retolador de punta fina i bisellats.

- L'exercici es recollirà el mateix dia 28 de febrer. Podent lliurar material addicional fins a la setmana següent.

El treball haurà d'estar acabat abans del dilluns 6 de març, però es farà una presentació intermèdia el dimarts 28 de febrer. No més tard de les 24:00 hores del diumenge 26, el treball|feina, tal com estigui en aquell moment, es publicarà en el blog de l'assignatura (ra3-qp2017.blogspot.com). El "Títol de l'entrada", serà EX2PI-NOM COGNOM i l'"Etiqueta" serà EX2PI. De manera similar, abans de les 24:00 hores del diumenge 5 de març es publicarà l'estat final. En aquest cas el "Títol de l'entrada", serà EX2F-NOM COGNOM i l'"Etiqueta" serà EX2F. En ambdós casos la publicació contindrà les imatges dels dibuixos i un comentari justificatiu. Les imatges estaran en format jpg i la mesura més gran serà de 1200 píxels, amb qualitat 6. El comentari, que no hauria de ser extens, contindrà la llista de components del grup i una descripció dels aspectes que s'ha considerat que són característics en el projecte.

 

Els plànols:

1. Situació de la Galeria a l'extrem del meandre del riu Calder.
 
2. Planta baixa i d'accés.
 
3. Planta primera i d'exposició.
 

 

Les maquetes:

4. Vista des del costat oest, amb el pont d'accés.
 
5. Maqueta des de l'oest.
 
6. Maqueta des del sud.
 
7. Maqueta des del sud-est.
 
8. Maqueta de projecte.
 
9. Maqueta de projecte.
 

 

Algunes imatges:

10. Vista des de l'oest, amb el pont d'accés per als vianants a l'esquerra i l'accés rodat a la dreta.
 

11. Vista des del pont.
 
12. La porta d'entrada.
 
13. La relació amb el riu, en el costat nord.
 
14. Vista des del nord.
 
15. Vista des de l'est i accés rodat a la galeria.
 
16. Vista des del sud.
 
17. L'escala d'accés a la galeria a la planta primera.
 
18. Una de les sales d'exposició.
 
19. Una de les sales d'exposició.
 
20. Una de les sales d'exposició.
 
21. Una de les sales d'exposició.
 
22. La ciutat des d'una de les sales d'exposició.
 

 

Procedència de les imatges

 

Bibliografia recomanda

  • Architects’ Journal, vol. 228, no. 7, 2008 Aug. 28, p. 16, 22-35. Wakefield can have the very best..
  • AV 131.
  • Dezeen.
  • ArchDaily

 

Alguns webs

 

Recursos a Atenea

 

>>  Torna a l'inici de la pàgina