Presentació
Antonio Millán Gómez i Francisco Martínez Mindeguía

La página Web en que el visitante se halla tiene una estructura de capas superpuestas, entre las que se observaran tensiones y transparencias; en ellas emergen modelos de evolución de la arquitectura histórica y moderna.

Si nos detenemos en el título, vemos que es la arquitectura el interés primordial y la finalidad que nos mueve, mostrada en dibujos, aún más, dibujos ejemplares. Son inscripciones sobre un soporte, representaciones de arquitectura, tras las cuales aún se halla el equipo mental de un artista en situación reveladora, y un medio vicario para desvelar dudas, explicar la construcción que todo dibujo es, comunicar procesos, centrar actitudes hacia un fin, consumando una equivalencia entre lo inscrito sobre el soporte y aquello a que se alude. Esta función referencial o denotativa, variable y cambiante, importa aquí, por la manera de entender el oficio o las actitudes y hábitos de la época en que se realizaron.

El carácter ejemplar puede entenderse a la manera platónica, como paradigma, término que encierra varios sentidos: ejemplo, muestra, patrón, copia,… modelo, modelo de otra cosa, que suscita buscar los modelos más profundos de los cuales participan las cosas sensibles. Aquí, la sucesión de dibujos ejemplares remite a un hábito o actitud de superación, interpretando o cuestionando el valor de aquello que se nos presenta, apuntando hacia un modelo más auténtico.

Los dibujos a que nos referimos no son casuales, ni tentativos y vagos. Interesan aquí los dibujos intencionados, acrisolados, que han debido pasar varios filtros, tras un proceso que conduce productos para un lugar concreto, para ser construidos con medios técnicos específicos y que se representan de una manera concreta y no de alguna manera, cualquiera, sin aclaraciones ulteriores. Ante nosotros se despliega una realidad dibujada, que es sólo aquella realidad –donde sólo no es una limitación, sino una sobreabundancia. El interés no se halla tanto en la solución a nuestras dudas, sino en la posibilidad de formular preguntas, pues muchas de las respuestas se alojan en el dibujo mismo.

Hasta llegar al estadio de los dibujos actuales se han tenido que superar varias fases: el acierto casual no genera estructuras, y la búsqueda de ratificación lleva a construir sistemas de representación –cuyas invariancias respecto a sucesivas transformaciones son de especial interés. Y establecida la utilidad de dicho sistema, sus aplicaciones a una arquitectónica específica, de la que el dibujo es representación, genera variantes y un amplio elenco de posibilidades; saber entonces porqué se opta por ciertas trazas y no otras, es entrar en los principios de una comunicación eficaz. Y en este estadio cabe subrayar que el dibujo tedioso, el que es mero mecanicismo de un sistema y de un enfoque –estilístico o de época- no interesa aquí tanto como el que se rebela en busca de mayor frescura.

Tratamos el dibujo como manifestación cultural auténtica, compartida, y que es auténtica cuando enuncia.

En la intención buscaremos cuáles son los elementos de su desarrollo como proceso, cuáles son los agentes, cuáles los motivos, y cuáles las intenciones propiamente dichas. En definitiva la construcción del dibujo como expresión de nuestra cultura, con carácter figurativo, se nos muestra en su carácter discursivo, como narratividad, en la triple confluencia de una pre-figuración, una con-figuración, y una re-figuración. Es decir, como propuesta inicial a validar, como composición donde se apela a la pulsión entre hombre y mundo, y como una continuada interpretación.

Antonio Millán Gómez

Antonio Millán Gómez es catedrático de Representación Arquitectónica en la UPC. Primer Premio de la European Association for Architectural Education, en 1991, y Senior Lecturer en varias sesiones de ILA&UD.

 

 

En major o menor grau tot dibuix conté un missatge o un discurs dirigit a algú. Objectivament el seu resultat formal depèn del que es vulgui comunicar, de les característiques del receptor i dels mitjans dels que es disposa per fer-ho. Subjectivament depèn a més de qui i quan el dibuixa, de la cultura gràfica que acumula i del valor que aquesta cultura té en el seu entorn.

Com en tot discurs, el dibuixant ha de tenir en compte les característiques del receptor per a que el seu missatge s'entengui correctament. Per a això, especialment en l'àmbit de l'arquitectura, el dibuixant utilitza codificacions i convencions compartides en l'entorn cultural del receptor. Utilitzar-los garanteix que el destinatari entendrà el que diu el dibuix. Però aquests codis afecten a un àmbit limitat d'aspectes: els que són d'ús habitual. El problema apareix quan cal dir alguna cosa que no s'ha dit abans, quelcom per el que les convencions no han creat un codi. En quests casos, l'arquitecte ha d'inventar-los, probablement a partir de les convencions conegudes, de manera que sigui possible comprendre el que es diu.

Tot dibuix és un missatge que ha de ser interpretat. Aquesta interpretació té una component molt alta de subjectivitat en tots aquells aspectes que no estan clarament codificats. La "lectura" del dibuix depèn de la quantitat de dibuixos que haguem vist abans del mateix tipus o diferents, del que coneguem del tema exposat, del seu dibuixant o de quan el va fer. Per aquest motiu, la lectura que cadascú fa d'un mateix dibuix pot ser diferent, inclús diferent de la del qui el va fer.

En un dibuix podem veure el tema representat, el seu valor tipològic, la seva singularitat, la dificultat de la seva representació; podem veure el resultat final o intermedi de l'evolució d'un projecte; podem veure els dibuixos d'altres dibuixants sobre aquest mateix tema, la manera en com es va tractar anteriorment; podem veure l'estructura del discurs, la singularitat de la composició, l'ús dels recursos gràfics i com tot això afecta a la seva lectura. Cadascú veu un dibuix diferent que depèn d'un mateix, de la diversitat dels seus coneixements i experiències que cadascú acumula, de les seves prioritats, interessos o creences. La lectura del dibuix es un acte creatiu, el resultat del qual depèn del dibuix i de l'observador. No es art però si una acció que acaba redefinint la producció de l'art.

Per a l'arquitecte, el dibuix és un discurs sense paraules, silenciós, que no obstant pot ser més eloqüent que elles, si "s'escolta" amb atenció. Un discurs visual que ha de ser comprès visualment, sense la intervenció de la paraula escrita, malgrat que aquesta pugui aclarir coses que el dibuix no concreta. Més enllà de la informació geomètrica, el dibuix suggereix, dona a entendre i ha de ser interpretat. En tot dibuix hi ha un contingut ambigu que cal interpretar. Possiblement conté informació que el receptor no arriba a desxifrar, perquè es necessari conèixer abans el problema que el motiva o conèixer l'àmbit cultural en el que es produeix. El receptor només veu i comprèn en funció del que ha vist i comprès abans. I també en funció del que està predisposat a veure. Sovint no es valora aquesta lectura personal perquè és subjectiva i perquè probablement no coincideix amb la idea del autor del dibuix. Prescindim d'ella i només l'acceptem si hi ha dades objectives que li donin validesa però, com sabem des de fa temps, ens veiem a nosaltres mateixos en el món que observem i la solució dels seus enigmes es també la solució dels nostres. Hi ha quelcom en la lectura que fem d'aquests documents que depèn de nosaltres i que només nosaltres podem fer. El seu valor dependrà del rigor amb el que es faci, del coneixement que s'apliqui en ella i del respecte que es tingui per l'obra.

Francisco Martínez Mindeguía

Francisco Martínez Mindeguía és professor agregat al departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica I, de la UPC.

 

 

 

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